torsdag 18 juni 2009

RAUCHBIERS

Därja, ännu en blogg. För er som inte klättrar så har jag ett par klätterbloggar på samvetet genom tiderna. Nu en öl-blogg också att dela med mig till er. Nåja, inte bara öl då, kanske en och annan vinare.

Till historian. Det började för inte så många år sedan. Klättring är ett av mina främsta intressen, min sambo delade den passionen med mig innan vi fick vår dotter. Vi åkte ned till Frankenjura i Tyskland, Bayern för att klättra på kalksten. På köpet fick jag möjligheten att på redigt smaka fint bryggarkultur i områderna kring Bamberg. Väldigt imponerad blev jag och fastnade för en märklig ölsort, Rauchbier. En rökig mörk sak. Jag fastnade genast för öl och valde ganska nabbt att lämna allt vad heter rookie-öl hädan. Ni är jag i nutid då jag på riktigt vill utveckla mitt öl-intresse. Jag vet ingenting, kan ingenting och är väldigt kass på att känna smaker som stall och taggtråd. Jag är däremot ute efter känslan, hur känns flaskan vid inköp? Vilket budskap har drycken och kur känner jag mig när jag dricker den? Alla andra frågor kan ni googla efter.

Nedan följer några bilder från Frankenjura och fröet som såddes i mitt samvete och som börjar gro nu.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar